Ο άγιος Ανδρέας ο πρωτόκλητος, ο πρώτος
δηλαδή που κλήθηκε από τον Χριστό να γίνει μαθητής Του, δεν κλήθηκε απροϋπόθετα
και ως έτυχε. Υπήρξε από εκείνους που είχαν αναζητήσεις σχετικά με τον Μεσσία,
που ο πόθος τους για τον Θεό ήταν έντονος. Κι αυτό φάνηκε και από το γεγονός
ότι ανήκε στην ομάδα των μαθητών του Ιωάννου
του Προδρόμου, ο οποίος προετοίμαζε τους ανθρώπους ακριβώς προς υποδοχή του
Μεσσία, «Ο τω Προδρόμου φωτί μεμορφωμένος, ότε
το απαύγασμα το ενυπόστατον της πατρικής δόξης έφανεν…τότε πρώτος ένδοξε, τούτω
προσέδραμες». (Συ που μορφώθηκες από το φως του Προδρόμου,
όταν ο Χριστός, το ενυπόστατο απαύγασμα της δόξας του Θεού Πατέρα φάνηκε…τότε
πρώτος, ένδοξε, έτρεξες σ’ αυτόν). Και από το γεγονός ότι μετά την κλήση
του ένιωσε την ανάγκη να καλέσει τον αδελφό του Πέτρο, με τη διαπίστωση ότι «ευρήκαμεν τον Μεσσίαν».
H
αφελής πεποίθηση πολλών ότι οι μαθητές του Κυρίου ήταν απλοϊκοί άνθρωποι, διότι
ήταν ψαράδες, δεν ισχύει. Ψαράδες ήταν, απλοί άνθρωποι μπορεί, όχι όμως
απλοϊκοί, με την έννοια του απροβλημάτιστου και επιφανειακού ανθρώπου. Καθώς τα
πράγματα φανερώνουν, η ύπαρξή τους φλεγόταν από το ερώτημα περί της αληθείας,
περί του Θεού και των ενεργειών Του, περί των δηλουμένων από τους προφήτες της
Παλαιάς Διαθήκης. Κι είναι φυσικό: ο Κύριος δεν θα μπορούσε να έχει ως αμέσους
συνεργάτες Του ανθρώπους χωρίς πάθος για την αλήθεια. Ο ίδιος άλλωστε το είχε
επισημάνει: Θα με ακολουθήσουν και θα με
ακούσουν όσοι αγαπούν την αλήθεια. «Πας ο ων εκ της αληθείας ακούει μου της φωνής». Ένας τέτοιος λοιπόν άνθρωπος,
σοβαρός και σεβαστός, με βαθειά αναζήτηση ήταν και ο απόστολος Ανδρέας. «Εζήτησας Χριστόν την όντως ζωήν, και
ζητήσας πρώτος εύρες» (Ζήτησες τον Χριστό, που είναι η πραγματική
ζωή, και επειδή την ζήτησες, πρώτος και την βρήκες).
O
ίδιος στρεφόταν πάντα στο βάθος των πραγμάτων, εκεί που «η αλήθεια κρύπτεσθαι φιλεί», εκεί
που αγαπά να κρύβεται η αλήθεια, κατά τον Έλληνα φιλόσοφο, έτσι και η δράση
του ως αποστόλου λειτουργούσε στο βάθος της καρδιάς των ανθρώπων. Αυτό ήταν το
ζητούμενο από τον άγιο Ανδρέα: πώς ο
λόγος του θα κρούσει τις βαθειές χορδές της καρδιάς του ανθρώπου, πώς ο λόγος
του σαν αγκίστρι θεϊκό θα σαγηνεύσει τον αληθινό άνθρωπο. «Ο τη τέχνη αλιεύς και τη πίστει
μαθητής, ως βυθόν διερευνών τας καρδίας των πιστών, το άγκιστρον χαλά του
λόγου, και σαγηνεύει ημάς».
(Ο αλιέας κατά την τέχνη και μαθητής κατά
την πίστη, διερευνώντας τις καρδιές των πιστών σαν να είναι βυθός, ρίχνει το
αγκίστρι του λόγου και μας σαγηνεύει).
Με
σταυρικό θάνατο τελειώθηκε και ο απόστολος, διαβαίνοντας πια κοντά σ’ Εκείνον
τον οποίο πράγματι επόθησε σαν αληθινός μαθητής και σοφός μιμητής Του. «Πόθω πόθον προσθείς, διά σταυρού
διαβαίνεις προς ον επόθησας, ως αληθής μαθητής και σοφός μιμητής γενόμενος του
διά Σταυρού αυτού πάθους».
Μακάρι «η φωτιά
της αγάπης του Χριστού που περιέφερε στην καρδιά του» ο άγιος Ανδρέας, να ανάψει λίγο και στη δική μας καρδιά. Θα είναι η
απόδειξη ότι πράγματι ο ερχομός του Χριστού που ευαγγελίστηκαν οι απόστολοι,
σαν τον άγιο Ανδρέα, βρήκε την εκπλήρωσή του και σε εμάς. (απόσπασμα)
παπα Γιώργης Δορμπαράκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου