«Ο άγιος γεννήθηκε στη Συλυβρία της
Ανατολικής Θράκης την 1η Οκτωβρίου 1846. Το όνομα που του δόθηκε στη
βάπτισή του ήταν Αναστάσιος. Τελείωσε το Δημοτικό και τις τρεις πρώτες τάξεις
του Γυμνασίου (ελληνικό σχολείο) στη γενέτειρά του. Δεκατεσσάρων ετών πηγαίνει
στην Κωνσταντινούπολη, όπου εργάζεται σε καπνοπωλείο, ενώ παράλληλα
παρακολουθεί μαθήματα στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Διορίζεται λίγο αργότερα
δάσκαλος και παιδονόμος στο σχολείο του Μετοχίου του Παναγίου Τάφου. Το 1866
μεταβαίνει στη Χίο, όπου μετά δεκαετία κείρεται μοναχός στην Ιερά Νέα Μονή, με
το όνομα Λάζαρος, αφού χρημάτισε για αρκετά χρόνια δάσκαλος στο χωριό Λιθί. Το
1877 χειροτονείται διάκονος παίρνοντας το όνομα Νεκτάριος. Έρχεται στην Αθήνα,
για να συμπληρώσει τις γυμνασιακές του σπουδές, ενώ με την ευλογία του
πατριάρχου Αλεξανδρείας Σωφρονίου, εγγράφεται στη συνέχεια στη Θεολογική Σχολή
του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1885 παίρνει το πτυχίο του και μετά λίγους μήνες
χειροτονείται πρεσβύτερος. Ο Πατριάρχης, εκτιμώντας τα προσόντα του, τον
χειροτονεί το 1889 επίσκοπο – μητροπολίτη Πενταπόλεως, θέση που αξιοποίησε για
να επιτελέσει ένα τεράστιο πνευματικό και κοινωνικό έργο. Ο φθόνος όμως που
προκαλεί το έργο του φέρνει ως αποτέλεσμα την απομάκρυνσή του (1890). Έρχεται
στην Ελλάδα, όπου αναλαμβάνει τη θέση ιεροκήρυκα στην Εύβοια πρώτα (1891) και
στη Φθιώτιδα έπειτα (1893). Το 1894 αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Ριζαρείου
Σχολής, θέση που θα κρατήσει μέχρι το 1908, οπότε και θα παραιτηθεί για λόγους
υγείας. Στο μεταξύ, από το 1904 ήδη έχει ιδρύσει το μοναστήρι της Αγίας Τριάδος
στην Αίγινα. Εκεί εγκαταβιώνει μετά τη Ριζάρειο και εκεί αναδεικνύεται
ιδιαιτέρως η οσιακή του προσωπικότητα. Αρρωσταίνει μετά από ορισμένα χρόνια
βαριά, οπότε και αποβιώνει στο Αρεταίειο νοσοκομείο την 8ηΝοεμβρίου 1920, μετά
από δίμηνη εκεί νοσηλεία. Τον Απρίλιο του 1921 άνοιξαν τον τάφο του με σκοπό
την οικοδόμηση μαρμάρινου μνημείου. Το σκήνωμά του βρέθηκε ανέπαφο, ενώ η
ευωδία που σκορπούσε ήταν υπέροχη. Το ίδιο επανελήφθη και μετά τρία χρόνια,
καθώς και το 1927. Και τις δύο αυτές φορές το σκήνωμα ήταν ανέπαφο και η ευωδία
η ίδια. Το 1953 έγινε και πάλι ανακομιδή. Τη φορά αυτή, για λόγους που γνωρίζει
ο Θεός, το σκήνωμά του βρέθηκε διαλυμένο. Με πατριαρχική πράξη της 20ής
Απριλίου του 1961 η Εκκλησία μας διεκήρυξε επίσημα την αγιότητά του. Το
συγγραφικό του έργο είναι πολύ μεγάλο και αξιόλογο, ενώ τα θαύματά του είναι
αμέτρητα».
Ένα κείμενο του
αγίου Νεκταρίου.
Ὁ Ἕλλην ἀληθῶς ἐγεννήθη, ἵνα φιλοσοφῇ· διότι ἐγεννήθη διδάσκαλος τῆς ἀνθρωπότητος. Ἀλλ᾿ ἐὰν ἡ φιλοσοφία ἐγένετο παιδαγωγὸς εἰς Χριστὸν ἕπεται ὅτι ὁ Ἕλλην
πλασθεὶς
φιλόσοφος ἐπλάσθη χριστιανός, ἐπλάσθη ἵνα γνωρίσῃ τὴν ἀλήθειαν καὶ διαδῷ αὐτὴν τοῖς ἔθνεσιν.Ναὶ ὁ Ἕλλην ἐγεννήθη κατὰ θείαν πρόνοιαν διδάσκαλος τῆς ἀνθρωπότητος· τοῦτο τὸ ἔργον ἐκληρώθη αὐτῷ· αὕτη ἦν ἡ ἀποστολὴ αὐτοῦ·αὕτη ἡ κλῆσις αὐτοῦ ἐν τοῖς ἔθνεσιν· μαρτύριον ἡ ἐθνικὴ αὐτοῦ ἱστορία· μαρτύριον ἡ φιλοσοφία αὐτοῦ· μαρτύριον ἡ κλίσις αὐτοῦ· μαρτύριον αἱ εὐγενεῖς αὐτοῦ διαθέσεις· μαρτύριον ἡ παγκόσμιος ἱστορία· μαρτύριον ἡ μακροβιότης αὐτοῦ,
ἐξ
ἣς
δυνάμεθα ἀδιστάκτως νὰ
συμπεράνωμεν καὶ τὴν αἰωνιότητα αὐτοῦ,
διὰ τὸ αἰώνιον ἔργον
τοῦ Χριστιανισμοῦ μεθ᾿ οὗ συνεδέθη ὁ
Ἑλληνισμός·
διότι ἐνῷ ὅλα τὰ ἔθνη τὰ
ἐμφανισθέντα
ἐπὶ
τῆς παγκοσμίου σκηνῆς ἦλθον καὶ
παρῆλθον, μόνον τὸ Ἑλληνικὸν
ἔμεινε
ὡς
πρόσωπον δρῶν ἐπὶ τῆς παγκοσμίου σκηνῆς
καθ᾿ ὅλους τοὺς
αἰῶνας· καὶ τοῦτο, διότι ἡ
ἀνθρωπότης
δεῖται αἰωνίων διδασκάλων· μαρτύριον τέλος ἡ
ἐκλογὴ
αὐτοῦ μεταξὺ
τῶν ἐθνῶν
ὑπὸ
τῆς θείας προνοίας, ὅπως ἐμπιστευθῇ
αὐτῷ, τὴν ἱερὰν παρακαταθήκην τὴν
ἁγίαν
πίστιν, τὴν θρησκείαν τῆς
ἀποκαλύψεως
καὶ τὸ θεῖον ἔργον τῆς
ἀποστολῆς
αὐτῆς, τὸ αἰώνιον ἔργον
τῆς σωτηρίας διὰ τῆς διαπλάσεως ἁπάσης
της ἀνθρωπότητος κατὰ τὰς ἀρχὰς τῆς ἀποκαλυφθείσης
θρησκείας.
Τὸ ἔργον τοῦτο
ἀληθῶς
ἀνετέθη
τῇ Ἑλληνικῇ φυλῇ· τοῦτο μαρτυρεῖται
ὑπὸ
τῆς ἱστορίας· ἓν
μόνον βλέμμα ῥιπτόμενον εἰς
τὴν ἱστορίαν τοῦ
χριστιανισμοῦ ἐπαρκεῖ ὅπως πιστώση τὴν
ἀλήθειαν
ταύτην.
Ἐν τῇ ἱστορίᾳ τοῦ χριστιανισμοῦ
ἀπὸ
τῆς πρώτης σελίδος αὐτῆς
ἀναφαίνεται
ἡ
τῆς Ἑλληνικῆς
φυλῆς ἐν τῷ χριστιανισμῷ
δρᾶσις, καὶ ἡ κλῆσις αὐτῆς, ἵνα ἀναλάβῃ τὸ μέγα της ἀποστολῆς
τοῦ χριστιανισμοῦ ἔργον. Οἱ
θεῖοι τοῦ Σωτῆρος λόγοι«νῦν ἐδοξάσθη ὁ
υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου», ὅτε ἀνηγγέλθη αὐτῷ,
ὅτι
Ἕλληνες
ἤθελον ἰδεῖν αὐτόν, ἐνεῖχον βαθεῖαν
ἔννοιαν·
ἡ
ῥῆσις
ἦν
προφητεία, πρόῤῥησις τῶν
μελλόντων· οἱ ἐκεῖ ἐμφανισθέντες Ἕλληνες
ἦσαν
οἱ ἀντιπρόσωποι ὅλου
τοῦ Ἑλληνικοῦ ἔθνους· ἐν
τῇ παρουσίᾳ αὐτῶν διεῖδεν ὁ θεάνθρωπος Ἰησοῦς
τὸ ἔθνος ἐκεῖνο, εἰς ὃ ἔμελλε νὰ
παραδώσῃ τὴν
ἱερὰν
παρακαταθήκην, ἵνα διαφυλαχθῇ
τῇ ἀνθρωπότητι. Ἐν
τῇ ἐπιζητήσει αὐτῶν
διέγνω τὴν προθυμίαν τῆς
ἀποδοχῆς
τῆς ἑαυτοῦ διδασκαλίας, διεῖδε
τὴν ἑαυτοῦ δόξαν, τὴν
ἐκ
τῆς πίστεως τῶν ἐθνῶν, καὶ ἀνεγνώρισε τὸ
ἔθνος,
ὅπερ
πρὸς τὸν σκοπὸν
τοῦτον προώριστο ἀπὸ καταβολῆς
κόσμου.
Ὁ Ἕλλην γνωρίσας τὶς
εἶναι καὶ τὶς ὀφείλει νὰ
ἀποβῇ,
σκοπὸν ἔθετο τὴν
ἑαυτοῦ
τελείωσιν· ἐγένετο ἐραστὴς
τοῦ πνεύματος καὶ ἐδημιούργησε κόσμον πνευματικόν, ἐν
ᾧ
ἤθελε
νὰ ζῇ· ἡ γνῶσις τοῦ
καλοῦ, τοῦ ἀγαθοῦ, τοῦ ἀληθοῦς καὶ ἡ ἔμφυτος πρὸς
τὸν πλησίον ἀγάπη ἀνέπτυξεν
ἐν
τῇ καρδίᾳ τοῦ Ἕλληνος τὸν
πόθον τῆς αὐτομεταδόσεως, καὶ
ὁ
Ἕλλην
ἀπέβη
διδάσκαλος τῆς ἀνθρωπότητος· ὁ
Ἕλλην
ἐζήτησε
νὰ ἀφομοιώση τοὺς
πάντας πρὸς ἑαυτόν· ὁ Ἕλλην δὲν ἐγεννήθη
κατακτητὴς τοῦ σώματος, ἀλλὰ τοῦ πνεύματος,
δὲν ἐζήτησε δούλους ἀλλ᾿ ἐλεύθερους.
Ἐν Ἀθήναις τῇ 17 Ἰουνίου 1896.
Ὁ Πενταπόλεως ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου