Δευτέρα, 15 Ιουνίου 2015

«Δράσεις» στα σχολεία...



«Μ θ ρθονε λλα χρόνια
μ’ νειρα κι ράματα
δίχως λόγους στ μπαλκόνια
κι χρηστα προγράμματα»
Ν. Γκάτσος

Ο λόγοι, καλύτερα, «ο τροπαιοχοι το δειου λόγου», γι ν μνημονεύσουμε κα τν Παλαμά, σταμάτησαν ετυχς ν κτοξεύουν π τ μπαλκόνια τς ορανομήκεις νοησίες τους. Τ «μέγα πλθος» κα τ «μέγα πάθος» τν ρχικομματαρχν μπκε, νεπιστρεπτί, στ «χρονοντούλαπο τς στορίας». (Τί φράση κι ατή!!!).
Τ «χρηστα προγράμματα» μως παραμένουν. Μόνο πο στν κπαίδευση τ βάφτισαν «δράσεις». Δράση. δο μαγικ λέξη πο συγκλονίζει τ σημεριν σχολειά. «Κάντε μία δράση», κος κι νατριχιάζεις. Μία δράση γι τν ξενοφοβία, γι τν ρατσισμό, γι τν σεβασμ στν τερότητα. νεοεποχίτικη σαχλαμάρα βρκε πεδίον δόξης λαμπρόν.
Μν διδάσκετε, κάντε δράσεις! δάσκαλος πο διδάσκει, πο μαθαίνει στος μαθητές του γράμματα, γι ν τ π πλά, εναι ξεπερασμένος, νεπαρκής, σως κα πικίνδυνος γι τ «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» τους. (Παραθέτω κάτι π ναν παλαιότερο παιδαγωγό, γι τν σκοπ το σχολείου, ποος δν νκε στν «ντίδραση», λλ θεωρεται π τος ρχηγέτες τς «πρωτοπορίας».
«Τ σχολεο διδάσκοντας συστηματικ στ παιδ τ’ γαθ το πολιτισμο του κα γνωρίζοντάς του τν τόπο του, κάνει συνειδητή, συστηματοποιε κα πλώνει τν θνικ μόρφωση πο παίρνει κάθε παιδ π τν ξωσχολική του ζωή». Τ κείμενο μιλ γι θνικ μόρφωση κα εναι π τ δυσεύρετο βιβλίο «πάρεργα κα μελέτες», το λ. Δελμούζου, σελ. 42. λλ ποιός προσέχει σήμερα τος παλιος δασκάλους;).
δάσκαλος πι δν πρέπει ν μεταδίδει γνώσεις. «χει μεταδοτικότητα» λεγαν παλαιότερα, ταν θελαν ν τν παινέσουν, ν σήμερα πρέπει ν εναι πικοινωνιακός, ν «κάνει δράσεις». Δν χει σημασία, ν μς στν τάξη ματώνεις κυριολεκτικά, γι ν διδάξεις τν μάχη στ Δερβενάκια τν διαίρεση κλασμάτων. Ατ δν φαίνεται, δν ξίζει κιόλας. περιρρέουσα ττοπάθεια, πογοήτευση κα παραίτηση θεωρε σχεδν χάσιμο χρόνου κα ματαιοπονία τν μάθηση. Δουλειά, δηλαδ πρόσληψη στ Δημόσιο, δν ξασφαλίζουν τά… γράμματα. Γιατί ν τ τυραννομε τ μοσχοαναθρεμμένα βλαστάρια μας, γιατί ν καθόμαστε δίπλα τους, βοηθώντας τα στ διάβασμα;
Πόσο πι εχάριστα περνάει ρα, ταν τ παιδι στήνονται στ διαδίκτυο, φωνα κα νύπαρκτα, κι μες ο γονες, νενόχλητοι, πολαμβάνουμε στν καναπ τς δονικςναθυμιάσεις τς τηλοψίας;Περισσότερη ρα φιερώνουμε στν κ. Λαζόπουλο, παρ στ παιδιά μας.
Γι’ ατό, ν κάποιος δάσκαλος, φιλότιμος καί… μεταδοτικός, ργάζεται, ναθέτει ργασίες, εναι αστηρς -τί γκλημα!- γίνεται ντιπαθητικός. πωδς συχνή: φο δουλεις δν πάρχουν, τί τ ζαλίζει τ παιδιά! ζημι μως γινε στ παρελθόν.
Ο περισσότεροι γονες, πο κλωθογυρίζουν «τ σαράντα», νδρώθηκαν τν μαύρη δεκαετία το ’80, που στερν σ κακοποι ερεσιτεχνία νιωθε τι κοροϊδοπιάνεται κα ατοαδικεται. Ατ πο λαϊκ θυμοσοφία συνόψισε εθύβολα στ πόφθεγμα: «τ λίγα βγαίνουν μ κόπο, τ πολλ μ κόλπο». Τότε πο βασίλευαν ο κλαδικς κα γάγγραινα το συνδικαλισμο κα Παιδεία, π παίδευση κα μόχθο, κατάντησε… χαβαλς κα «κεκτημένα δικαιώματα», μποροσε γις κόρη το «παδο τς λλαγς» ν ξεκινήσει π τν πρώτη δημοτικο κα ν πάρει πολυτήριο λυκείου, χωρς ν γνωρίζει γι παράδειγμα προπαίδεια ν ξεχωρίζει τ οσιαστικ π τ πίθετο.
Περνοσε σ κάποιο ΑΕΙ ΤΕΙ, γιατί «λοι πρέπει ν σπουδάσουν». Τελείωνε, παιρνε πτυχίο, διότι τ μέλη τν φοιτητικν νεολαίων δν κόβονται, εναι «δικά μας παιδι» καί, βεβαίως, προσλαμβανόταν στν ΔΕΗ, στν ΟΤΕ, στν ΟΣΕ, στν μακαρίτισσα λυμπιακ εροπορία καί, ν γονις ταν ψηλόβαθμο κομματόσκυλο, στν φορία. Κα κληροδοτον τν λέθρια τακτικ κα στ παιδιά τους κα στ γγόνια τους…
χοντας, γι ν χρησιμοποιήσουμε μία πατατολογία το συρμο, τέτοιες παραστάσεις π τν ζωή του, τώρα πο γινε γονις κα το ρθε κατακέφαλα κρίση κα ξαφάνιση τς κομματικς συμμορίας, πο τν βόλεψε, δυσανασχετε, κουράζεται, γανακτε. Νομίζει, κακόμοιρος βλάξ, τι μία ραία πρωία φιάλτης θ τελειώσει κα τ παιδί του, θ βρε τν δρόμο του, σν τν δικό του, δηλαδή. Ο περισσότεροι πγαν στν ΣΥΡΙΖΑ, γι ν συνεχίσουν τν θλιβερ στορία τους. Τος βλέπεις κα εναι ν γελς κα ν κλας. μόρφωτοι καλοπερασάκηδες, φωνασκον γι τ κακ πο τος βρκε, ναθεματίζουν τος πάντες, γνοώντας τι ξ ατίας τους καταστραφήκαμε. (Τ κίνημα τν «γανακτισμένων» ξεφούσκωσε γιατί ο περισσότεροι ταν γανακτισμένα λαμόγια).
Κα κπαίδευση, τ σχολεο, τούτη τν ποχή, πο ο γονες παραιτήθηκαν εναι διάφοροι, γινε, πως επαμε, σχολεο τς… δράσης. Μβιβλία, μνημεα νοησίας, μ βομβαρδισμ νέων τεχνολογιν, μ γεσία πρώην «κοσμοπολιτν τς μίας πεντάρας», τ σύνθημα εναι: Δράση. φστε τθρανία, τν πίνακα κα ξεχυθετε στος δρόμους κα στ σοκάκια. Μόνο μάθημα ν μν γίνεται. καλς δάσκαλος εναι τς… δράσης. ν πάρεις δέ, κα μία δράση γι τν ξενοφοβία κα τν ρατσισμ , ν εσαι… «πρ-δραστικς» γιτν μοφυλοφιλία, μπορε ν γίνεις κα πουργς Παιδείας. (Μο λεγε φοιτήτρια το παιδαγωγικο τμήματος Θεσσαλονίκης τι πρότεινε ν ναλάβει ργασία μ θέμα τν προσφορ τς κκλησίας τν περίοδο τς Τουρκοκρατίας. Κινδύνευσε μ ποβολ π τν σχολή. πανίδρυση, πως λεγε κα , φωνότερος τν χθύων κα πραγέστερος τν βατράχων, πρώην πρωθυπουργς Καραμανλς, το κράτους, πρέπει ν ξεκινήσει να πολ πλ νόμο: πόλυση λων τν, τύπου Ρεπούση, Γραικύλων πο μαγαρίζουν τς σχολές, στς ποες φοιτον ο αριανο δάσκαλοι κα καθηγητές, κα διαγωνισμς νέος πο θ περιέχει κα τ ξς ρώτημα: σέβομαι τ νν Σύνταγμα τς λλάδος; ρκίζομαι τι δν θ προδώσω τν πατρίδα;).
Τώρα. Προσωπικ πειδή μο ρέσουν ο ρωμαϊκς «δράσεις», χω ν προτείνω κάποιες στος χοντας τα συναδέλφους.
Πρτον: Μία φορ τν μήνα, πως προβλέπεται, πάω τος μαθητές μου στν κκλησία το γίου Δημητρίου Κιλκίς, τν νορία μας. Τος προειδοποι, σοι θέλουν ν νηστέψουν, τ κατ δύναμιν, κα κοινωνον.
Δεύτερον: πειδ δν διδάσκω τ νεοταξικ βιβλία τάχα κα Γλώσσας, παίρνω, γι παράδειγμα, τν Ασωπο, τν Μ. Βασίλειο, τν Μακρυγιάννη, τν Δροσίνη, τν Παπαδιαμάντη κα τος διαβάζω τ καλούδια πο μς προικοδότησαν.
Τρίτον: Μς στν αθουσα, τος τοίχους, χω ναρτήσει κάδρα ρώων το ’21, τν Παλο Μελά, τν λέξανδρο Διάκο, γίους, τν γιο Παΐσιο τν γιορείτη, τν γιο Δημήτριο κα μ’ ατος κάνω μάθημα.
Τέταρτον: Διδάσκω, μία ρα τν βδομάδα, ρχαα λληνικά, γι ν νιώσουν τ παιδι τ μεγαλεο τς πατρίδας τους. Τν παράμιλλη μορφι τς γλώσσας τους.
Πέμπτον: «Πατρίδα, πατρίδα, σουνε τυχη π νθρώπους ν σ κυβερνήσουν! Μόνος Θεός, μόνος ληθινς ατς κα δίκιος κυβερνήτης σ κυβερνε κα σ διατηρε κόμα!» (Μακρυγιάννης).
… δράση το Θεο κα τς Παναγίας μας, μς διατηρεῖ ἀκόμα. Κα μόνο μ τέτοιες «δράσεις» σώζεται τούτη πατρίδα..


Δημ. Νατσιός, Δάσκαλος-Κιλκίς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου